torsdag 3 maj 2012

Skvallerträning, Steg 1

När Nikki ser en annan hund på nära håll vill hon gärna fram, hon drar och sliter, "låser sig" och blir okontaktbar. Hon är med andra ord riktigt DRYG. Detta beteende är självklart inte önskvärt och jag började för ett tag sedan med skvallerträning då vi var i Gimo. Dock är det inte många hundar här ute så när vi slutade vara i Gimo och började vara hos Eddies pappa istället har man inte kunnat träna eftersom man sällan stöter på några hundar =/

Med hjälp av skvallerträningen ska man få hunden att sluta bry sig om andra hundar och självmant söka kontakt med dig då han/hon ser en hund, dvs han/hon "skvallrar". Det går även att skvallra på andra saker, tex katter, barn, bilar, cyklister eller vad det nu kan vara du vill att hunden ska sluta bry sig om. För att kunnat göra detta måste man alltså stöta på det man vill skvallerträna på, i vårat fall andra hundar.

Steg 1 går ut på att belöna hunden då han/hon ser en annan hund. Jag använder mig av klicker. Det kanske låter lite konstigt att belöna hunden för att titta på något man vill att den ska dra sin uppmärksamhet ifrån men när vi kommer vidare till nästa steg förstår ni varför. Alltså, så fort hunden tittar på en annan hund, klicka och belöna. Fortsätt "mata" på detta vis så länge hunden ser den andra hunden.

Igår mötte jag och Nikki en hund för första gången sen vi kom hit. Idag var vi ute och gick vid samma tid och stötte på samma hund. Hade köttbullar i fickan så klickade och belönade, dock var vi lite för nära så det gick inget bra alls. Hon blev helt låst och ville knappt ta emot godiset så jag fick trycka in det i munnen på henne.

Jag tänkte att om de går samma runda som igår vet jag ungefär när de går förbi tomten så jag gick in och stekte på bacon vilket Nikita ÄLSKAR. Gick ut och satte mig på tomten, en bit från vägen och efter någon minut kom dem gåendes. Bingo! ;) Denna gång, med större avstånd och, enligt Nikki, bättre belöning gick det mycket bättre. Hon tittade på hunden men varje gång hon fick ett klick vände hon sig mot mig för att få sin belöning innan hon lät blicken falla tillbaka på den andra hunden varpå jag klickade och belönade igen och upprepade tills hunden var utom synhåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar