lördag 12 maj 2012

Att fånga ett beteende

Här är två exempel på hur det kan se ut då man ska fånga ett beteende hos hunden som man vill att han/hon ska lära sig på kommando/signal.

Först har vi lilla Nellie som ska lära sig sitt och sen har vi Nikita som ska lära sig att buga :) Här gäller det att klicka och belöna så fort hunden erbjuder det beteende man vill lära honom/henne. I detta steg använder man inga kommandon utan det lägger man på i ett senare skede.

Har tidigare skrivit hur man steg för steg lär hunden att sitta på kommando/signal. Funkar även på samma sätt med buga och andra saker man vill lära hunden. Hur man gör kan ni läsa här.

Lite svårt att hålla reda på både klicker, godis och kamera samtidigt och hade ingen som kunde hjälpa mig att filma så detta får duga :)


2 kommentarer:

  1. Nellie: Ett litet tips från publiken när du tränar. Kasta godiset en liten bit ifrån henne när du ska belöna hellre än att ge henne det ur handen. Efter som att hon sitter kvar och du inte belönar henne för det.
    Det är även helt okej att klicka-belöna-klicka-belöna flera gånger även när hon sitter still för att förstärka att du vill att hon sitter tills du säger något annat. Hoppas att du inte tar illa upp :)

    SvaraRadera
  2. Så som jag har lärt min hund så har jag bara ett kommando för sitt/stanna kvar. Sitt betyder helt enkelt sitt ned tills jag säger något annat och det tycker jag fungerar väldigt bra för både Melker (min chi) och mig. Jag gillar inte att ge dubbelkommandon som jag tycker att det blir när man säger "sitt", "stanna kvar" om du förstår hur jag menar? :)

    SvaraRadera