onsdag 2 maj 2012

Nellie inklickad

Då var Nellie inklickad. Använde skivbar leverpastej och köttbullar som belöning och gjorde på följande sätt.

Steg 1: Sitt eller stå stilla. Klicka och belöna hunden utan att den behöver göra något särskilt. Kör 10 klick innan ni tar en paus på några minuter. Upprepa.

Steg 2: Fortsätt att klicka och belöna hunden utan att den gör något speciellt men variera plats och ställning så hunden lär sig att klickern och belöningen gäller oavsett om du står, sitter, ligger, rör på dig, är stilla osv. Variera med att klicka både när hunden ser på dig och när han/hon tittar bort. Kör 10 klick och ta därefter en paus på några minuter. Upprepa.

Tänk på att skära belöningen i lagom stora bitar i förhållande till hunden. De ska inte vara för stora men ändå värda att jobba för! Nellie är ju en liten chihuahua och jag använder mig av små mikrobitar för att hon lätt ska kunna tugga i sig dem utan att bli mätt för fort.

Man brukar märka när hunden kopplar sambandet mellan klick och belöning. Ett litet "test" man kan göra är att klicka när hunden är vänd ifrån dig, vänder den sig mot dig för att få sin belöningen har den hajat :)

Nästa gång kör jag ännu en upprepning av Steg 2 innan jag börjar klicka och belöna för spontana beteenden. Nu sussar lilla sessan sött och jag ska fixa käk och baka kärleksmums :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar