onsdag 9 maj 2012

Att lära hunden "sitt"

Har varit dum och slarvat med Nellies klickerträning, aja baja! Hur som helst tog jag mig i kragen och körde lite idag. Kände mig färdig med inklickningen så började lite smått med sitt.

När jag ska lära in sitt på kommando/signal gör jag enligt följande.

Steg 1: Sitt eller stå stilla och vänta på att hunden självmant sätter sig. Så fort han/hon gör det klicka och belöna! Använd i detta steg inte något kommando utan koncentrera dig på att klicka och belöna precis när rumpan nuddar golvet/marken. Repetera, repetera, repetera!

Steg 2: Säg sitt (eller vilket kommando/signal du nu vill att hunden ska lyssna på) när hunden sitter. Klicka och belöna. Alltså Rumpan i golvet/marken = säg sitt, klicka och belöna. Upprepa ett antal gånger.

Steg 3: Säg sitt när du ser att hunden är på väg att sätta sig. Du måste, för bästa resultat, vara helt säker på att hunden tänker sätta sig ner. Det brukar man ofta kunna se efter att ha repeterat Steg 1 och 2. Använder man ordet utan att hunden sätter sig är det lätt att ordet blir "urvattnat". Upprepa ett par gånger.

Steg 4: När ni övat ovanstående steg är det dags att prova använda kommandot/signalen innan hunden sätter sig. Upprepa detta några gånger och du har snart (förhoppningsvis) lärt din hund att sitta på kommando :)

Tänk på att alltid träna i korta stunder. Låt aldrig hunden hinna tröttna! Avsluta när det går som bäst även om det är svårt ;)

Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Vad duktiga ni är=P

    Jag älskar klicker, har och använder den fortfarande nästan dagligen.

    Läste "om mig" att du väntar bebis, vilken vecka är du i? Här väntas de oxå första:D

    SvaraRadera
  2. ok då har du inte långt kvar då:D
    har du mått bra o så??

    jag är v 20+3.

    SvaraRadera