söndag 29 april 2012

Klickerträning

En gång i tiden hade jag en liten dvärgpudel som hette Hugo. Med den lille killen kom även klickerträningen in i mitt liv för första gången. Han fullkomligt älskade det och blev jätteglad så fort det var träningsdags. Han var så otroligt samarbetsvillig och lättlärd, tog egna initiativ och bjöd på det ena beteendet efter det andra. Jag var fast.

Har fortsatt med denna typ av träning med hundarna jag haft efter honom och Nikita är även hon sk klickerklok. Jag började lite smått med Nellie men jag tror att jag har gått lite för fort fram. Dessutom tror jag att hon inte gillar det skarpa ljudet från klickern jag har till Nikki så köpte en annan i fredags och tänkte börja om, klicka in henne på nytt. 

Tänkte försöka följa Canis mailbaserade klickerkurs men med inspiration även från andra källor och sätta ihop en egen "Steg för steg kom igång" :) Det blir mitt roande nu i väntan på älskling som står i duschen :)

För er som inte riktigt vet vad klickerträning handlar om finns en bra text här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar